مفهوم ارزش و فعالیت ارزشگذاری از جمله مفاهیمی است که به کلیه فعالیتهای مالی اعم از تامین مالی، سرمایهگذاری و مدیریت پرتفوی، امور مالی شرکتها و تجدید ساختار مالی آنها گره خورده و هر یک از این فعالیتها به نوعی در بخشی از فرایند فعالیت عملیاتی خود نیازمند ارزشگذاری است. ارزشگذاری اصولی و صحیح داراییها نقش عمدهای در تخصیص بهینه سرمایه ایفا میکند. ارزشگذاری دامنه وسیعی از اهداف و کاربردها را دنبال میکند که در حوزههای مختلف عرضه سهام، مدیریت پرتفوی، ادغام و تملک شرکتها و ... میتوان به آن اشاره نمود.
تحلیلگری، فرایند بررسی تغییر متغیرهای مختلف اقتصادی در سطح کلان و خرد بر بازار سرمایه به صورت کلی و همچنین واکاوی تاثیر این متغیرها بر شرکتها و سودآوری آنها، به نحوی که بتوان از این دادهها در جهت بهینه کردن سرمایهگذاریهای موجود و همچنین شناسایی فرصتهای جدید و سودآور سرمایهگذاری بهره جست، میباشد.
تحلیلگری، فرایند بررسی متغیرهای مختلف اقتصادی در سطح کلان و خرد بر بازار سرمایه به صورت کلی و همچنین واکاوی تاثیر این متغیرها بر شرکتها و سودآوری آنها، به نحوی که بتوان از این دادهها در جهت بهینه کردن سرمایهگذاریهای موجود و همچنین شناسایی فرصتهای جدید و سودآور سرمایهگذاری بهره جست،میباشد.
تحلیل بنیادی: به طور کلی هدف از تحلیل بنیادی برآورد ارزش ذاتی سهام میباشد. این ارزش تابعی از یک سری متغیرهاست که ترکیب این متغیرها بازده مورد انتظار همراه با سطح ریسک مشخص را ایجاد میکند. ارزش ذاتی برآورد شده در این تحلیل با ارزش بازار سهام مقایسه شده تا بتوان نسبت به اتخاد موقعیت خرید، فروش و یا نگهداری سهام تصمیمگیری نمود. تحلیلگر بنیادی معتقد است که ارزش ذاتی و حقیقی اوراق بهادار را میتوان با مطالعه و بررسی عواملی نظیر شرایط کلی اقتصاد، وضعیت صنعت، درآمدها، محصولات، مدیریت، صورتهای مالی شرکت و سایر عوامل بنیادی بدست آورد. تحلیل تکنیکال: تحلیل تکنیکال بررسی تغییرات قیمتهای گذشته به منظور پیشبینی تغییرات آتی قیمتها است. تحلیل تکنیکی در زمینه سهام، و یا هر ابزار قابل داد و ستدی که متاثر از نیروهای عرضه و تقاضا باشد کاربرد فراوانی دارد. تحلیلگران تکنیکال معتقدند که روند قیمتها تلقی سرمایهگذاران را از عوامل گوناگون سیاسی، اقتصادی، پولی و حتی روانشناسی نشان میدهد. هدف این تحلیل تعیین روند تغییرات قیمتها و نگهداری سرمایهگذاری تا زمانی است که روند فعلی معکوس نشدهاست. تحلیلگر تکنیکال اعتقاد دارد که بازار خود بهترین منبع برای بیان کسب اطلاعات است.
استفادهکنندگان از تحلیلهای بنیادی و تکنیکال مدیران سبدها و صندوقهای سرمایهگذاری زیر مجموعه تامین سرمایه بانک ملت میباشند که از نتایج این تحلیلها جهت افزایش بازدهی پرتفوی سرمایهگذاری بهره خواهند گرفت.
ارزیابی طرحها با تشکیل از تیمهای فنی – مالی، با تجربه تخصصی درزمینه صنایع مختلف در راستای پیشبرد هرچه بهتر طرحهای ملی(مگا پروژهها) و در پاسخگویی به ضرورت ارزیابی دقیق طرحها و تخصیص بهینه منابع صورت میپذیرد.
بهطور کلی ادغام و اکتساب شرکتها به فرایندهای مربوط به ترکیب و اتحاد شرکتها گفته میشود. این اقدامات به نوعی یک تصمیم استراتژیک هستند؛ به همین دلیل، در سطح شرکت طبقهبندی میشوند و موضوع بحث مدیریت مالی بنگاه و نیز مدیریت سرمایهگذاری قرار میگیرند.
ارزیابی طرحها با تشکیل از تیمهای فنی – مالی، با تجربه تخصصی در زمینه صنایع مختلف در راستای پیشبرد هرچه بهتر طرحهای ملی(مگا پروژهها) و در پاسخگویی به ضرورت ارزیابی دقیق طرحها و تخصیص بهینه منابع صورت میپذیرد.
این بخش فعالیت خود را با هدف راستیآزمایی و صحهگذاری مطالعات امکانسنجی پروژههای متقاضی تسهیلات، آغاز نمودهاست که عمده فعالیتها در این زمینه به چهار بخش اصلی به قرار زیر تقسیمبندی میگردد.
بهطور کلی ادغام و اکتساب شرکتها به فرایندهای مربوط به ترکیب و اتحاد شرکتها گفته میشود. این اقدامات به نوعی یک تصمیم استراتژیک هستند؛ به همین دلیل، در سطح شرکت طبقهبندی میشوند و موضوع بحث مدیریت مالی بنگاه و نیز مدیریت سرمایهگذاری قرار میگیرند. آثار ناشی از ادغام و اکتساب هم در سطح خرد یا شرکتها و هم در سطح اقتصاد کلان قابل بررسی است. تصمیمگیری راجع به ادغام و اکتساب، از تصمیمات استراتژیک و بسیار هنرمندانه و تخصصی مدیران مالی و سایر مدیران ارشد شرکتها تلقی میشود که بلندمدت و حرفهای هستند.
شرکتهای تامین سرمایه یا بانکهای سرمایهگذاری در دنیا از بازیگران اصلی حوزه ادغام و تملیک محسوب میگردند. این نهادهای مالی عمدتاً در سه بخش ایفای نقش مینمایند:
صندوق جسورانه این آمادگی را دارد تا با سایر نهادهای فعال در حوزه سرمایهگذاری جسورانه وارد مذاکره شده و به صورت اشتراکی در طرحها و شرکتهای با پتانسیل بالا سرمایهگذاری کند.
تحقیق و توسعه معمولاً در خط مقدم فعالیتهای نوآورانه سازمانها قرار دارد. تحقیق و توسعه معمولاً قبل، حین و پس از معرفی یک خدمت در تمامی مراحل منحنی عمر خدمت نقش ایفا مینماید. از اینرو فعالیتهای تحقیق و توسعه به عنوان اقدامات پشتیبان در زنجیره ارزش یک شرکت تلقی شده و آن را به سوی دستیابی به سودآوری و ارزشآفرینی و اهداف ذینفعان خود یاری میرساند. هر چه شدت رقابت در صنعت، سرعت تغییرات در فنآوریها و نیازها و سلایق مشتریان زیادتر باشد نیاز به فعالیتهای تحقیق و توسعه خصوصاً در زمینه معرفی خدمات جدید و یا بهبود خدمات قبلی متناسب با سلایق مشتری اهمیت بالاتری پیدا میکند.